Pull ups med gummiband!

Nu är jag på jobbet igen och är himlans glad över att jag är inomhus. Regnet öser ner och jag tycker fruktansvärt synd om alla som springer maraton idag, kämpa på!

Jag ska prova något nytt nu har jag tänkt. Jag blev inspirerad av en av mina förebilder inom träning, Olga Rönnberg, om hur man kan få hjälp med chins och pull ups. När jag har gjort dessa övningar innan så har jag använt mig av en maskin på gymmet där man ställer in den vikt som ska räknas bort från kroppsvikten så att det ska bli lättare att dra sig upp. Den är jättebra, men jag vill ha utmaningar! Mitt mål är att kunna göra chins och pull ups utan motvikt.

För att ta detta ett steg längre nu då så har jag införskaffat mig ett gummiband. Gummibandet hänger man således upp i en stång och så sätter foten i. Kraften som verkar när gummibandet drar ihop sig hjälper dig att häva dig upp. Det blir jobbigare än att använda sig av maskinen eftersom man till viss del hänger fritt i luften men det är fortfarande lättare än om man inte hade haft gummibandet. Här är en illustrerande bild :)


Tänkte mig att jag skulle testa detta utomhus på styrkestationen i skogen nära där jag bor. Perfekt med lite inslag av träning efter en Power Walk eller lätt joggingtur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0