Löparknä

Har fått en nydiagnos angående mitt ben. Inte nog med att jag hade benhinneinflammation så har jag dessutom något som kallas för löparknä.

"Löparknä 1

Symtom:
”Bultande” smärta på utsidan av knäet upp mot låret.
Förvärrad smärta när du går i trappor och backar (speciellt nedför).
Smärtan kan minska efter uppvärmning och träning för att sedan bli värre t.ex. nästa morgon.
Vid enstaka fall kan det höras små krasande/knastrande ljud från nedre delen av lårmuskeln.
Hur skadan kan ha uppkommit:
Skadan löparknä är mest vanlig i idrotterna orientering, långdistanslöpning och cykling. Smärtan kommer successivt. Högt fotvalv, olika långa ben och mycket träning på hårt underlag har visats sig vara bidragande orsaker till skadan. (Motsatsen till högt fotvalv är plattfot).

Vad du kan göra åt det:
Skadan har uppstått på så vis att lårmuskeln har gnidits mot lårbenet. Beroende på hur långt skadan har gått kan slemsäcken mellan lårmuskeln och lårbenet också ha blivit inflammerad. Vila under ett par veckor och använd under denna period inflammationshämmande gel 3 ggr/dag som du masserar in över området. Du bör också jobba hårt med att stretcha lårmuskeln eftersom den då blir längre och inte glider mot lårbenet på samma vis. Sulor och skor anpassade efter just dina fötter och bens olika egenskaper kan även hjälpa. Släpper inte smärtan efter dessa försök bör idrottsläkare kontaktas."

Det står stretching och vila på menyn. Som tur var är detta inte jättefarligt och bör gå över om jag stretchar ordentligt. Jag är så trött på alla dessa skador...


Kommentarer
Postat av: Jimiini*

Stretcha ordentligt gumman, och vila också! Och så kan jag rekommendera att du går till löplabbet så hjälper de dig att hitta skor passar just dina fötter! :) jag har köpt skor där - av Kalle - och det är stor skillnad att träna/springa/gå med de skorna än andra skor! :)

2012-05-28 @ 18:16:39
URL: http://jannikylmaaho.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0