Born To Run!

Hej hej!

Få böcker har inspirerat mig så mycket som Christopher McDougall's bok "Born To Run". Boken uppmuntrar till att kasta av sig sina uppbyggda och stabiliserade löparskor och istället börja springa barfota, så som vi evolutionärt var byggda att springa.

Det är en helt fantastisk bok som verkligen fått mig att fundera på hur man egentligen springer. Det fick mig också att fundera på hur det kommer sig att vi som springer med dessa uppbyggda skor kan få så mycket skador medan ultraloppslöpare i Mexico inte får samma skador trots att de springer mycket mer, längre och i betydligt mindre stötdämpade skor. Vad beror det på?

Alla våra "vanliga" löparskor är framtagna för att vi ska kunna springa med hälen först. Detta är ingen naturlig rörelse utan ett sätt vi kan springa på tack vare våra uppbyggda skor med tjock sula. Skulle vi försöka med samma sak barfota skulle det inte gå för att belastningen på hälen blir för stor, en belastning som inte är naturlig för kroppen. När vi springer utan skor landar vi mer på hela foten och inte på hälen. Detta är mycket mer skonsamt för kroppen och på så sätt förebygger man även löprelaterade skador. Att springa barfota, eller med en tunn sula, gör även att man känner av underlaget bättre vilket gör att de små musklerna i foten som stabiliserar förbättras och blir starkare.

Jag är övertygad om att springa barfota är mer skadeförebyggande och bättre för kroppen. Ju sämre skor desto bättre, dvs. ju mindre stöd, stötdämpning och uppbyggnad desto mer naturligt blir det för din kropp. Nu ska jag ta mina vibram fivefingers ut på en rundtur :) och läs boken! Det kommer förändra ditt liv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0